Dashboard Rinova
Wanneer je de applicatie opent, kom je terecht op het
dashboard. Daar krijg je een duidelijk overzicht van alle transacties van inkomende en uitgaande transporten die je kan openen en afrekenen. Daarnaast kunnen vrachtbrieven worden opgesteld voor elk transport en kan het beginsaldo worden ingevuld.
Transactie toevoegen of bewerken
De
transacties zijn niet enkel zichtbaar in het dashboard, maar hebben ook een eigen pagina. Na het contact toe te voegen, worden materialen toegevoegd waaruit een betalingsoverzicht wordt gegenereerd. Er wordt duidelijk weergegeven wat de status is van elke transactie, open of gesloten.
Validaties
In de hele applicatie zijn verschillende
validaties toegevoegd zodat alle data foutloos kunnen worden ingegeven.
Contacten of klantenoverzicht
Al je
contacten, bedrijven of particulieren, kunnen worden toegevoegd in Rinova, waarbij je de belangrijkste bedrijfsgegevens moet ingeven. Voor particulieren lees je zelfs met een e-id de gegevens automatisch in. Via een autocomplete worden alle gegevens van de contacten automatisch ingevuld als de contacten zijn aangemaakt.
Materialenoverzicht
Materialen kunnen eenvoudig worden ingegeven en verschijnen in een duidelijk overzicht. Naast de materiaalnaam worden andere gegevens getoond zoals de Eural- en HS-code. Per materiaal kan je bepalen of overschrijven verplicht is en of materialen al dan niet in de MATIS-lijst van OVAM moeten worden opgenomen.
Overzicht MATIS
De
MATIS-lijst, of Materialeninformatiesysteem, van OVAM kan maandelijks worden gegenereerd op Rinova. In deze lijst worden alle materiaalstromen van de voorbije maand weergegeven. Nadat het overzicht is gegenereerd, kan je de MATIS-lijst downloaden als Excel-bestand.
Prijsbeheer
Naast dagprijzen kunnen andere prijslijsten worden aangemaakt. Zo kan je een onderscheid maken welke prijzen aan welke klantencategorieën worden aangerekend. Door contracten aan te maken kan je per contact andere prijzen aanrekenen voor materialen voor een bepaalde tijdsperiode.
Stockbeheer en -overzicht
Bij het opzetten van de applicatie is het belangrijk om de
stock van alle materialen correct aan te vullen. Nadien wordt de stock automatisch bijgewerkt op basis van de transporten die hebben plaatsgevonden.
Gebruikers, profielen en rechten binnen bedrijf
Op basis van het
profiel dat voor gebruikers werd gekozen, hebben ze toegang tot specifieke functies in Rinova. Dit wordt door de beheerder ingegeven en kan op elk moment worden aangepast. Zo kunnen ook loods- of kassamedewerkers de applicatie gebruiken.
Containermanagement
Containermanagement via Rinova is eenvoudig. Je geeft eerst alle beschikbare
containers in voor transporten. Daarvan kan je naast het containernummer en de locatie, onsite of offsite, bekijken. Als de container zich offsite bevindt, staat de locatie duidelijk weergegeven. Zo kan je op elk moment duidelijk zien welke containers nog beschikbaar zijn.
Vrachtbrieven
Voor elk transport kan er in enkele stappen een
vrachtbrief worden aangemaakt. Daarbij worden eerst de transportgegevens ingevuld. Daarna worden de producent, inzamelaar, verwerker en materialen van het transport toegevoegd. Er zijn verschillende statussen: voorbereiding, ondertekend, vertrokken, aangekomen, stopgezet en geannuleerd. Zo kan het hele proces van de vracht in beeld worden gebracht in de applicatie.
Facturen
Facturen voor klanten worden opgemaakt op basis van transacties die hebben plaatsgevonden. Deze transacties worden gefilterd en omgezet naar een factuur die daarna naar de ontvanger kan worden verstuurd via e-mail. Zo kan je in enkele klikken je facturen regelen.
Dagsaldo’s
Om een goed overzicht te bewaren van de financiële bewegingen van je bedrijf, moet je elke dag dagsaldo’s invullen. Er wordt een begin- en eindsaldo gevraagd. Op basis van de transacties van die dag toont Rinova of de bedragen correct zijn of niet.